Verkiezingsdebat Duurzaamheid

3 maart 2022

Fotograaf: Eric Renson, Midvliet

Op 2 maart vond een levendig en goed bezocht verkiezingsdebat plaats over duurzaamheid en groen in onze gemeente. Namens de PvdA deed Delroy Blokland (huidig fractielid en nr. 3 op de lijst) mee aan het debat, dat door de Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg en Energy Common Leidschendam-Voorburg werd georganiseerd.

De PvdA heeft in het debat een pleidooi gehouden voor:

• De energietransitie per wijk moet versneld worden. Iedere wijk zou voor 2026 een energietransitieplan moeten hebben. Mede op voorstel van de PvdA is daarvoor uit de verkoop van de Eneco aandelen een reserve van 44 mln. gecreëerd.
  • Veel meer groen in en rondom de versteende winkelcentra KJ-plein, Damcentrum en de Mall. Daar is nu wel ruimte voor auto’s, maar niet of nauwelijks voor groen.
  • Een deel van de parkeerplekken op de openbare weg kan worden omgebouwd tot plekken met groen en bijvoorbeeld een bankje om te zitten. Zo maken we ook plaats voor de 800 bomen per jaar die de PvdA erbij wil planten.
  • Voorlopig doorgaan met afvalscheiding op de manier zoals we dat nu doen en waar de inwoners aan gewend zijn. Pas als in de toekomst nascheiding technisch goed werkt en goedkoper is dan kunnen we eventueel overstappen (en vervalt de PMD-kliko).

De Stichting Duurzaam en Energy Common deden ook het voorstel om een “groentoets” in te voeren bij nieuwe bouwprojecten. Hoewel dat nog niet het programma van de PvdA stond, is het wel een goed idee om mee te nemen als we mee gaan doen aan een nieuwe coalitie.

Klik hier voor meer informatie over onze plannen ons verkiezingsprogramma.