17 maart 2014

Allemaal mee in de tram.

De PvdA Leidschendam-Voorburg heeft 16 maart actie gevoerd voor beter toegankelijke trams op lijn 6. Mensen met een rollator, scootmobiel of kinderwagen kunnen nu niet mee en dat is wel de bedoeling van openbaar vervoer!Enkele jaren geleden is het tracé naar Leidschendam-Noord door de HTM al aangepast, zodat voertuigen van RandstadRail er kunnen rijden. Die trams van de ‘serie 4000’ zijn zonder treden toegankelijk. Lijn 2 en lijn 19 gebruiken deze voertuigen wel, maar die gaan niet verder dan Leidsenhage en de eindhalte MCH Antoniushove. De haltes bij de Burgemeester Kolfschotenlaan, Kastelenring en Graaf Willem de Rijkelaan van lijn 6 zijn wel toegankelijk gemaakt, maar instappen in de beige-rode ‘serie 3000’-trams gaat niet!

Riek Heuperman, onze oudste kandidaat voor de raad, en leden van het platform gehandicapten hebben de proef op de som genomen, maar voor hen is deze tram niet geschikt. Volgens berichten van de HTM zijn er wel nieuwe tramstellen besteld, maar komt lijn 6 pas in 2022 aan de beurt voor vernieuwing. Dat vindt de PvdA veel te lang duren. Lijsttrekker Marjan van Giezen bood de HTM-bestuurders een pamflet aan waarin we om aandacht voor deze situatie vragen. Daarmee gaan we door tot dit – hopelijk snel – is geregeld.

20140316_141506