Bedankt Delroy en Matthijs!

13 april 2022

Op dinsdag 29 maart heeft de PvdA fractie afscheid genomen van Delroy Blokland (raadslid) en Matthijs Willemse-Jacobson (raadscommissielid).  Zij zullen in de komende raadsperiode niet terugkomen in de fractie. Matthijs verhuist naar Zoetermeer en Delroy moet zijn plek afstaan aan de met voorkeurstemmen gekozen Suzanne Kok. Beiden kunnen terugkijken op een succesvolle raadsperiode.

Delroy is raadslid geweest van 2014 tot 2022. Hij pleitte voor investeren in sportvoorzieningen. Immers “elk kind in onze gemeente moet de mogelijkheid hebben om te sporten omdat sport verschillende groepen bij elkaar brengt”. De investering in een rugbyveld en een beachvolleybalveld op het sportcomplex Westvliet is mede door zijn inzet door de raad aangenomen. De bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg was een onderwerp dat hem na aan het hart lag. Delroy voerde het debat over bereikbaarheid graag op basis van feiten. Daarom kon hij met verve beargumenteren dat een derde brug over de Vliet niet de juiste oplossing was. Ook de verkeersoverlast rond de Mall was hem een doorn in het oog. Investering in verkeersmaatregelen moeten minimaal voor 50% mede door Westfield Unibail- Rodamco worden gedragen. Een motie van zijn hand daarover werd door de raad unaniem aangenomen. Delroy: “….WUR kan niet alleen de lusten hebben, maar moet ook de lasten van overlast door bezoekers dragen. Die lasten kunnen niet alleen bij de belastingbetalers van Leidschendam-Voorburg worden gelegd

Matthijs is raadscommissielid geweest van 2018 tot 2022. Matthijs heeft zich ingezet voor sociale woningbouw en betaalbare koopwoningen, “ .. er moet simpelweg meer en diverser gebouwd worden”. Verduurzamen van bestaande woningen had zijn niet aflatende aandacht, “ door middel van goedkope leningen of subsidies moeten ook mensen met een laag inkomen in staat worden gesteld hun woning te verduurzamen”. Acceptatie van seksuele diversiteit kon ook op zijn aandacht rekenen :“iedereen moet zichzelf kunnen zijn en dezelfde kansen krijgen ongeacht geaardheid, geslacht of genderidentiteit”.  Dat Leidschendam-Voorburg een van de meest vergrijsde gemeenten van Nederland is maakte dat Matthijs zich inzette voor een Blijverslening voor ouderen die hun woning levensloopbestendig willen maken.

De PvdA fractie zal Delroy en Matthijs missen. Matthijs vanwege zijn jonge elan en het gemak waarmee hij omging met social media. Delroy zullen we missen omdat hij naast inhoudelijke kennis ook de geschiedenis van de raad kende. Daarnaast was Delroy een rustgevende en bedachtzame factor in de fractie: “.. zullen we deze keer maar eens gewoon niet reageren op de waan van de dag

Wij wensen Delroy en Matthijs veel succes en hopen dat ze niet verloren gaan voor de PvdA politiek