Door Privé: Jochem Streefkerk op 21 juli 2019

Betaalbaar wonen in het gedrang

De Partij van de Arbeid is een landelijke petitie gestart om vier maatregelen te onderstrepen. Sta je achter de volgende maatregelen, teken dan mee en zorg voor een sterk geluid in de Tweede Kamer. Want daar gaan we het grootste verschil maken.

1. Een bouwimpuls: Verlaag de belasting voor corporaties zodat ze kunnen investeren in nieuwe betaalbare woningen.
  2. Geef starters een voorsprong op pandjesbazen: Een hogere overdrachtsbelasting van niet 2, maar 10 procent voor beleggers. Voor starters moet die belasting naar 0 procent.
  3. Bevries de huren van woningen die de afgelopen tijd te hard zijn gestegen: In Berlijn zijn ze daar nu mee begonnen, wat mij betreft nemen we die ideeën over.
  4. Reguleer de huurmarkt: Zorg ervoor dat mensen met een middeninkomen (minimaal tot 45.000) ook in aanmerking komen voor een goedkope huurwoning.

En de PvdA zou de PvdA niet zijn, als we onze idealen niet alleen op landelijk niveau van een stem voorzien, maar ook op lokaal niveau aandacht vragen voor die problemen. Want “in geouwehoer kan je niet wonen“. Daarom hebben we vandaag vragen gesteld aan de wethouder Wonen van Leidschendam-Voorburg. Om duidelijk inzichtelijk te krijgen welke woningen op welk moment worden opgeleverd, wat daarvan het effect is op de wachttijden voor sociale huurwoningen en wat het College van B&W doet om de toename van sociale huurwoningen te versnellen.

Bekijk de schriftelijke vragen hier.

Privé: Jochem Streefkerk

Jochem Streefkerk is raadslid en fractievoorzitter, sinds hij in maart 2018 werd gekozen. Daarvoor was hij eerst actief binnen PvdA Rotterdam en daarna bij PvdA Leidschendam-Voorburg (afdelingsvoorzitter 2016-2018). Jochem werkt als advocaat op het gebied van onderwijsrecht. Naast zijn politieke en juridische werkzaamheden, gaat zijn interesse uit naar filosofie en is hij intern toezichthouder bij

Meer over Privé: Jochem Streefkerk