7 juni 2018

Een “prokkel”? Een prikkelende ontmoeting!

Janco stapt elke dag op zijn fiets om aan de slag te gaan bij de sociale werkplaats. Daar repareert hij met veel plezier fietsen. Maar vandaag gaat hij niet naar zijn werk. Hij loopt een dag stage bij de gemeente. Hij heeft vandaag een ‘prokkel’, een prikkelende ontmoeting in het kader van de landelijke prokkelweek.

Janco, Jozef, Mark en Peter, inwoners van Leidschendam-Voorburg met een verstandelijke beperking, gaan vandaag aan de slag bij de gemeente. Ze hebben een prikkelende ontmoeting (een prokkel) met medewerkers van de gemeente. Mark en Peter lopen mee bij het Document Productie Centrum. Daar krijgen ze een kijkje in de keuken van het vormgeven van gemeentelijke folders, het drukken en kopiëren van brieven en het scannen van rapporten. Mark: “Het is een spannende dag, maar wel erg leuk om iets nieuws te leren en nieuwe mensen te ontmoeten.”

Janco en Jozef lopen mee in het bedrijfsrestaurant. Het restaurant is gezond, groen en sociaal. Dat betekent dat er vooral gezond eten wordt klaargemaakt en verkocht, dat er veel wordt gewerkt met lokale producten en dat er mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Janco en Jozef smeren vandaag de broodjes gezond en helpen in de keuken.

Danielle Dijkshoorn-Kuiken, hun dagelijkse begeleider van stichting Philadelphia: “Mooi dat de gemeente meedoet aan de Prokkelweek en mensen op deze manier met elkaar laat kennismaken om van elkaar te leren.”

Prokkelweek

Stichting Prokkel stimuleert organisaties, bedrijven, particulieren én mensen met een verstandelijke beperking om samen iets te doen tijdens de Prokkelweek: één week in het jaar als voorbeeld en inspiratie voor de rest van het jaar. Meer informatie is te vinden op prokkel.nl