Door op 31 oktober 2015

Een strippenkaart voor de Herenstraat, graag!

De fractievoorzitters van de VVD en de PvdA hebben vrijdag 30 oktober een werkbezoek gebracht aan het winkelgebied Centrum Historisch Voorburg. Samen met Bettina Wouters (café “De Hopkamer”) van het Ondernemersfonds en centrummanager Jac Cornelissen hebben zij met vele ondernemers gesproken.

Marjan van Giezen, fractievoorzitter PvdA: “Opvallend was dat elke ondernemer wel een initiatief of idee had om het winkelgebied te promoten. Maar vaak lopen spontane ideeën stuk op formele regels”. Astrid van Eekelen, fractievoorzitter VVD, vult aan: “zo moeten winkeliers bijvoorbeeld 6 weken van te voren een vergunning aanvragen, ook voor een spontane mooi-weer-borrel of een Open-huis”.
Het is duidelijk dat het winkelgebied weer begint te leven. De winkeliers hebben veel waardering voor de inspanningen van het Ondernemersfonds en van de gemeente. Zo wordt in het kader van de pilot Regelvrij Winkelen gekeken welke regels afgeschaft kunnen worden. En gaat het winkelgebied in 2016 ook meedoen aan het project Het Nieuwe Winkelen. Maar, stellen beide fractievoorzitters, de winkeliers hebben behoefte aan een lichtere procedure voor kleinschalige activiteiten, zoals een open huis-borrel. “Men vroeg om een soort strippenkaart: je mag 6 x per jaar een kleine activiteit organiseren. Of alleen een meldingsplicht voor kleinschalige acties. Een soort evenementenvergunning-light.”, aldus Van Eekelen en Van Giezen, “daar zou ook Lichtjesavond onder kunnen vallen, dan doen er meer ondernemers op 24 december”.

De fractievoorzitters kregen vele suggesties voor zulke kleine activiteiten mee van de ondernemers. Zo heeft Lederzaak Undine samen met een paar collega-winkels het initiatief genomen voor een Sinterklaashuis in de Herenstraat, dat op 14 november door Sinterklaas zelf in gebruik genomen zal worden. “Het Proefhuys’ is één van de initiatiefnemers voor de biologische markt (elke 2e vrijdag van de maand) in de Van Schagenstraat. En Signia, de modewinkel voor de grotere maten, wil graag kleinschalige activiteiten in en rond haar winkel organiseren. Slijterij De Smaak van het Zuiden doet de suggestie dat winkeliers af en toe een klein evenement kunnen organiseren met een kraampje voor de deur. Kledingwinkel Sylvana Senff en de Bikeshop zoeken naar mogelijkheden om de loop in hun Wielemakersslop terug te brengen. In die straat is sinds kort ook de Voorburgse bierwinkel gestart, waar eigenaar René ook boordevol energie zit.
De beide fractievoorzitters zijn positief verrast door de ideeën die in dit winkelgebied leven. “Er zijn ondernemers in dit winkelgebied die de kar best willen trekken”, aldus de beide fractievoorzitters, “er zit gewoon veel nieuwe energie in dit gebied!”.

Van Giezen en Van Eekelen hebben het Centrum Historisch Voorburg bezocht in het kader van hun ’tournee’ langs de winkelgebieden van Leidschendam-Voorburg. Begin dit jaar won dit politieke duo de Business Award 2015 van MKB Leidschendam-Voorburg, vanwege hun inspanningen voor ondernemend Leidschendam-Voorburg. Die inspanningen willen zij vanzelfsprekend voortzetten. Ook de andere winkelgebieden worden of zijn bezocht.

Waar ben je naar op zoek?