7 juli 2020

GroenLinks, PvdA en D66 blij met aangenomen motie vluchtelingenkinderen

De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft het voorstel van GroenLinks, PvdA en D66 aangenomen waarin het college gevraagd wordt te trachten alsnog het kabinet ervan te overtuigen om verantwoordelijkheid te tonen en een deel van de vluchtelingenkinderen uit Griekenland op te vangen.

Volgens GroenLinks-voorman Jeroen van Rossum is dat hard nodig. “De kinderen daar verkeren in schrijnende omstandigheden. We moeten het kabinet ertoe bewegen alsnog barmhartig te zijn.” Fractievoorzitter Jochem Streefkerk van de PvdA sluit zich daarbij aan. “Deze situatie vraagt erom dat we ons hart laten zien, in plaats van hardvochtigheid.” Ook D66 vindt dat de situatie van de vluchtelingenkinderen te uitzichtloos is om niet de helpende hand uit te steken. “Deze kinderen hebben geen ouders, en geen thuis. Laten wij hen die bieden.”

Het drietal is blij dat de motie door de raad aanvaard is. “Hoewel de Tweede Kamer vorige week een motie verwierp om deze kinderen te helpen, is het nog niet te laat om alsnog het licht te zien. Nederland moet op dit dossier verantwoordelijkheid nemen,” aldus de drie fractievoorzitters.

Waar ben je naar op zoek?