4 februari 2014

Lijstverbinding PvdA en GroenLinks

De PvdA en GroenLinks in Leidschendam-Voorburg zijn – voor de derde keer sinds de vorming van onze gemeente – een lijstverbinding aangegaan. Lijsttrekker Floor Kist van GroenLinks legt uit: “Dit heeft te maken met hoe zetels voor de gemeenteraad worden verdeeld. Met deze lijstverbinding vergroten we de kans op een zetel voor links.”

Onze PvdA-afdelingssecretaris Arjan Vermeulen: “We liggen politiek dicht bij elkaar, zeker als het gaat om aandacht voor armoede, bijstand en zorg. Met een lijstverbinding gaat geen stem op links verloren.” Beide partijen hebben straks wel een eigen programma en een eigen lijst van kandidaten waar 19 maart op gestemd kan worden.

Bij deze verkiezingen zijn er 35 zetels te verdelen. Het aantal keren dat een partij de ‘kiesdeler’ (1 : 35 van alle geldige stemmen) haalt, levert elke keer een zetel in de raad op. Een partij die de kiesdeler niet haalt, komt niet in de raad. Als er dan minder dan 35 zetels toebedeeld kunnen worden, wordt uitgerekend welke extra zetel toegekend aan een partij of een lijstverbinding de meeste stemmen vertegenwoordigt, totdat uiteindelijk alle 35 zetels zijn verdeeld. Een lijstverbinding maakt meer kans op een ‘restzetel’ dan een aparte lijst.