Door op 16 februari 2014

Met de jeugd bouwen aan de toekomst.

De kans is na afgelopen zondag alleen maar toegenomen dat ooit een Olympisch judokampioen uit Voorburg afkomstig is. Top-judoka Do Velema ontmoette een aantal toekomstige jonge judokampioenen tijdens de door de PvdA georganiseerde judo-clinic. Allen gingen ze vol vuur de strijd aan met Do op de judomat.

De 18-jarige judoka Do Velema uit Voorburg werd door middel van een judo-clinic weer een stukje verder op weg geholpen naar de wereldtop. Sporten is duur en via ‘crowd funding’ hoopt Do Velema geld binnen te krijgen om te blijven trainen en reizen. Met vooralsnog de Olympische Spelen in 2016 als doel. Voor de PvdA een goede reden om een judo-clinic te sponsoren en de jongeren uit Voorburg Noord de kans te geven om met Do te judoën. Dat lieten de jonge judoka’s niet aan zich voorbij gaan. Waar anderen deze zondag op de televisie keken naar de verrichtingen van onze dames schaatsers, waanden deze jongeren zich al op weg naar andere Olympische Spelen.

Wethouder Gregor Rensen (PvdA, sport) verrichtte de opening. Do Velema werd in de clinic terzijde gestaan door Patrick Maal en samen bezorgden zij de kinderen een hardwerkend maar prachtig uurtje sport. Vele judo worpen werden tijdens de clinic met verve geleerd.  Het doffe geluid van neervallende jeugd op de judomat klonk dan ook mooi in de budo-zaal van sporthal Forum Kwadraat.

“Het is toch prachtig om te zien hoe deze jonge kinderen gewoon lekker willen sporten. We hebben de afgelopen jaren als PvdA ervoor gezorgd dat de sportaccommodaties weer jaren mee kunnen. Denk aan het behoud van beide zwembaden, de uitbreiding van de sportparken en binnenkort de bouw van de turnhal. Toch prachtig dat er in onze gemeente nog veel jonge sporters zijn met een ambitie om ver te komen. We bouwen niet voor niets aan sport in de buurt!”, aldus lijsttrekker Marjan van Giezen van de PvdA Leidschendam-Voorburg.

Al met al een geslaagde judoclinic, vonden zowel Do Velema, de jonge kinderen die het aandurfden met Do op de judomat te gaan, als de aanwezige ouders. “Toch heerlijk om je dochter zo lekker bezig te zien. Die valt als een blok in slaap na het eten”, aldus één van de aanwezig ouders.