Nieuwe PvdA-fractie van start

23 april 2022

Twee weken geleden is de nieuwe gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg geïnstalleerd. In aanwezigheid van familie en vrienden legden de nieuwe raads- en commissieleden de eed of verklaring en belofte af. Voor de PvdA gaan drie van de vorige fractieleden door: Jochem Streefkerk, Sangita Paltansing en Coen van Hoogdalem. De fractie verwelkomt twee nieuwe gezichten: Suzanne Kok en Becir Ogrić. Jochem Streefkerk is door de fractie opnieuw als fractievoorzitter aangewezen.

Met de installatie is de nieuwe raadsperiode officieel begonnen. Fractievoorzitter Jochem Streefkerk: “We kijken er enorm naar uit om met dit nieuwe team aan de slag te gaan voor een sociaal, eerlijk en sterk Leidschendam-Voorburg. Dat we dat kunnen doen met zowel meer ervaren fractieleden, die de vorige periode al in de raad zaten, als met nieuw, jong talent is een groot voorrecht.”

Jochem, Sangita en Suzanne zijn als raadslid verkozen. Coen en Becir gaan als commissielid aan de slag. Tijdens een eerste fractievergadering zijn bovendien al globaal de portefeuilles verdeeld. Jochem zal zich, naast het fractievoorzitterschap, bezig gaan houden met volkshuisvesting, duurzaamheid en financiën. Sangita neemt de commissie Omgeving voor haar rekening, met aandacht voor onder meer leefbaarheid en bereikbaarheid van de gemeente. Suzanne gaat aan de slag in de commissie Samenleving, en zal zich inzetten voor bestaanszekerheid, toekomstperspectief en zorg & welzijn. Coen en Becir zullen zich bezig houden met burgerparticipatie, bestuurlijke vernieuwing, sport en cultuur. Jochem Streefkerk: “We gaan een stevig links geluid laten horen op deze onderwerpen. Ons verkiezingsprogramma, dat we samen met onze leden hebben opgesteld, vormt daarbij de rode draad.” Afdelingsvoorzitter Floor Boselie-Abbenhuis: “Als bestuur van de afdeling PvdA Leidschendam-Voorburg hebben we groot vertrouwen in deze vijf raads- en commissieleden. We willen er samen met onze leden een mooie raadsperiode van maken.”

In de komende tijd wordt een nieuw gemeentebestuur gevormd. Daarvoor gaan op korte termijn coalitieonderhandelingen van start. De PvdA zet in op een zo links mogelijk bestuur. Jochem Streefkerk: “De verkiezingsuitslag geeft daar aanleiding toe: er is een verschuiving naar links geweest. We zullen niet als eerste aan de onderhandelingstafel zitten, maar zijn altijd bereid om op een uitnodiging in te gaan.”