Door op 12 juli 2013

Ooievaarspas voor meer Leidschendam-Voorburgers

“Het is fantastisch dat een groep inwoners van onze gemeente nu de Ooievaarspas kan gebruiken. Nog meer mensen met een kleine beurs krijgen u de gelegenheid om goedkoper te sporten, naar het theater te gaan en noem maar op”, zegt een tevreden PvdA-raadslid Nadine Stemerdink.

De Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg is – mede onder druk van de PvdA – akkoord gegaan met een uitbreiding van de doelgroep voor de Ooievaarspas. Deze was in 2012 ingeperkt tot mensen met een inkomen tot 110% bijstandsnorm. De Raad heeft ingestemd om dit te verhogen naar 130% van de bijstandsnorm. Dat betekent dat meer inwoners gebruik kunnen maken van de Ooievaarspas.

De afgelopen periode heeft de fractie van veel inwoners gehoord dat zij deze inperking van de Ooievaarspas geen gebruik meer konden maken van 50% korting op allerlei activiteiten. En het zijn juist de mensen die ook al door de bezuinigingen op landelijk niveau worden geraakt. Vooral gezinnen met kinderen en ouderen maken gebruik van de Ooievaarspas.

Met de Ooievaarspas kunnen mensen met een klein inkomen met korting (of soms zelfs gratis) deelnemen aan activiteiten, zoals sportclubs, museumbezoek, lidmaatschap van de bibliotheek, etc. “Voor deze mensen is het heel belangrijk dat zij kunnen meedoen aan dit soort activiteiten. Geweldig dat meer mensen nu gebruik kunnen maken van de Ooievaarspas!” zegt Nadine Stemerdink. “De PvdA-fractie heeft zich altijd hard gemaakt om de Ooievaarspas voor meer mensen beschikbaar te krijgen. Dat dit nu gelukt is, stemt de PvdA erg gelukkig!”

Waar ben je naar op zoek?