Door op 10 juli 2013

Bezoek bij WOeJ: de chauffeurs van 47

De PvdA-fractie Leidschendam-Voorburg heeft een werkbezoek gebracht aan de welzijnsorganisatie WOeJ (Welzijn oud en jong), in wijkcentrum De Groene Loper in Voorburg. De fractie heeft gesproken met directeur Jan van der Werf en met de mensen die verantwoordelijk zijn voor de Ouderenadviseurs, het Vrijwilligerspunt en de vele andere activiteiten van WOeJ.

Door de gemeentelijke bezuinigingen heeft WOeJ flink moeten snijden in haar aanbod. Zo is onder andere het wijkcentrum De Schuitenjager gesloten. Ook vroeg  WOeJ aandacht voor goede communicatie met ouderen. Door het opheffen van de Seniorenkrant kunnen ouderen niet meer zien welke activiteiten er voor hen zijn. Het aanbod is nu alleen nog digitaal te vinden, en dat is voor een groot aantal ouderen nog een stap te ver.

WOeJ heeft met veel creativiteit  nieuwe activiteiten opgepakt en stuurt een organisatie aan met 600 vrijwilligers. Deze vrijwilligers worden ingezet bij zorginstellingen, cultuurorganisaties, maatschappelijk welzijn en sportorganisaties. Maar het meest bekend zijn ‘chauffeurs van 47’, de vrijwilligers die dagelijks met buslijn 47 het vervoer verzorgen voor ouderen in Leidschendam-Noord. De buslijn is onlangs uitgebreid naar Duivenvoorde en heeft meer haltes gekregen. Er zijn voldoende enthousiaste chauffeurs om voor een regelmatige busdienst te zorgen. Marjan van Giezen, fractievoorzitter PvdA: “wat WOeJ heeft gerealiseerd met de uitgebreide vervoersdienst is een knap staaltje werk. Onze meeste bewondering gaat uit naar alle vrijwilligers en vooral die ‘chauffeurs van 47’ en de vele andere vrijwillige chauffeurs die dagelijks ouderen vervoeren.  Er zijn vrijwilligers die drie dagen per week chauffeur zijn bij WoeJ!”

De PvdA-fractie werd verrast met heerlijke zelfgemaakte hapjes door de vrijwilligers van WOeJ. De bijzondere hapjes waren heerlijk! De PvdA fractie nam ook nog een kijkje bij de bokslessen die ook in de Groene Loper plaatsvinden. Kortom, een geslaagd werkbezoek, waarin de PvdA een goed beeld heeft gekregen van het intensieve vrijwilligerswerk en het welzijnswerk dat WOeJ  verricht.

foto door WoeJ

De raadsfractie op bezoek in De Groene Loper

Waar ben je naar op zoek?