Paasgroet 2020

11 april 2020

Het is Stille Zaterdag en dat is traditioneel een dag van bezinning – tussen wanhoop en hoop. Ook in deze tijden is zo’n moment meer dan welkom. Er is immers genoeg stof tot nadenken, nu de wereld op zijn kop staat. Ook voor ons als politieke partij. Waar drukken de veranderingen in onze maatschappij het zwaarst? En hoe kunnen we op die plekken als samenleving – en als hulpmiddel daarvan: de overheid – verlichting bieden? De Volkskrant bracht dat vanochtend mooi in beeld, door niet alleen de klassieke zonden, maar juist ook de klassieke deugden aan de actuele maatschappelijke ontwikkelingen te koppelen.

Fysieke afstand tot elkaar hebben we inmiddels bijna tot gemeengoed gemaakt. Dat valt niet iedereen even gemakkelijk en het is zoeken naar een andere manier van leven. Ook op de wat langere termijn. Als partij besteden we daar aandacht aan, gelukkig. Landelijk en lokaal zijn vele vrijwilligersinitiatieven van de grond gekomen. Mensen helpen elkaar bij het doen van boodschappen, het uitlaten van de hond en het posten van een brief. En van jong tot oud worden we behendig in het gebruik van digitale manieren om elkaar te kunnen blijven zien.

Onze gemeente trekt vijf miljoen euro uit om op allerlei manieren steun te geven aan mensen en organisaties die dat nodig hebben. Door snel alle vragen om financiële steun af te wikkelen, door huren van sport- en cultuurorganisaties op te schorten of kwijt te schelden, door extra steun te geven aan de Voedselbank en door leerplichtambtenaren in te zetten om er samen met scholen voor te zorgen dat alle kinderen in beeld zijn en blijven, nu zij niet meer dagelijks op school terecht kunnen. Wij hebben die inzet ook in de gemeenteraad onderschreven, tijdens het debat dat daarover afgelopen donderdag plaatsvond. Onze hele bijdrage is hier te vinden.

Morgen is het Paaszondag. Een moment om met hoop naar de toekomst te kijken, al eeuwen lang. Wij spreken de hoop uit dat de waardering die er nu is voor alle mensen in de zorg, het onderwijs, politie en brandweer, maar ook in de voedselvoorziening en in al die beroepen waar ons land op drijft, lange tijd de boventoon blijft voeren. Dat het contact tussen naasten snel weer ruim baan kan krijgen. En dat u onder alle omstandigheden toch een vrolijk Pasen kunt vieren.

Hartelijke groet,

namens fractie en bestuur,