PvdA bezorgd over onzorgvuldig handelen gemeente in kwestie moskee

Door Privé: Sangita Paltansing op 26 januari 2022

De PvdA-fractie Leidschendam-Voorburg heeft met zorgen kennisgenomen van de reconstructie van een onderzoek naar polarisatie en extremisme in de gemeente. Uit de reconstructie blijkt onzorgvuldigheid van de gemeente Leidschendam-Voorburg: zowel het besluitvormingsproces als de uitvoering van het onderzoek, waren niet op orde. Het onderzoek resulteerde bovendien in een rapport dat vooral was gericht op de moskee in Leidschendam-Voorburg en bij de moskee betrokken personen, zonder dat duidelijk is geworden waarom die focus is aangebracht. Voor privacy van inwoners is daarbij onvoldoende aandacht geweest.

PvdA-raadslid Sangita Paltansing, woordvoerder openbare orde en veiligheid: “Uiteraard zijn we als PvdA-fractie voorstander van het bevorderen van de veiligheid van onze inwoners. De gemeente moet de nodige onderzoeken kunnen laten doen en moet tijdig inspelen op signalen van onveiligheid. De manier waarop dit laatste onderzoek tot stand is gekomen, getuigt echter van onzorgvuldigheid. Daarvoor zijn excuses aangewezen, maar dat lost nog niks op voor de toekomst. Wij willen weten hoe het college aankijkt tegen de uitbesteding van wettelijke taken aan private organisaties, zeker op het gebied van veiligheid, en hoe daarin herhaling van dit soort fouten kan worden voorkomen.”

Tijdens een debat in de raadscommissie dat in oktober hierover is gevoerd, had de PvdA-fractie al haar zorgen uitgesproken over het bericht dat moskeeën in verschillende onderzoeken boven kwamen drijven als vermeende voedingsbodem voor polarisatie en extremisme. De raad beschikte op dat moment over geen enkele informatie over het onderzoek. En omdat de gemeente voor het onderzoek een private organisatie had ingeschakeld, was en is er enorm veel onduidelijkheid over de beschikbaarheid en openbaarheid van informatie. In de wijze waarop het onderzoek is uitgevoerd, blijkt nu, zijn privacyregels overtreden en de gemeente heeft dat niet weten te voorkomen.

Op 25 januari heeft hier een debat over in de raad plaatsgevonden. De PvdA heeft aangegeven erg benieuwd te zijn hoe het college in de toekomst wil omgaan met onderzoeksvragen en specifiek hoe het college het vertrouwen van de moskee in de gemeente voornemens is te herstellen. Het verbeteren van processen en het vergroten van bewustwording van privacy in de organisatie is één element in het geheel. De PvdA-fractie is van mening dat de verbeterpunten breder liggen dan dat en ook gaan over hoe we met onze inwoners en onze maatschappelijke organisaties omgaan en op welke (terughoudende) manier we daarin gebruik maken van private organisaties.

Privé: Sangita Paltansing

Sangita Paltansing is raadslid en fractiesecretaris sinds de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. Daarvoor was zij actief binnen het bestuur van de PvdA Leidschendam – Voorburg als algemeen bestuurslid. Namens de PvdA-fractie is Sangita tevens lid van het Presidium. In het dagelijks leven werkt Sangita bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit als bestuursadviseur. Daarvoor

Meer over Privé: Sangita Paltansing