PvdA verlaat coalitie LV

25 mei 2021

De PvdA-fractie heeft besloten de samenwerking in de huidige coalitie te beëindigen. Directe aanleiding daarvoor is de recente tegenstem van een meerderheid van de coalitie tegen een wethouders kandidaat van de PvdA. Fractievoorzitter Jochem Streefkerk: “In een coalitie bied je samen het hoofd aan moeilijkheden en dat is deze weken niet ervaren. Bovendien blijkt dat de coalitiepartijen heel verschillend tegen het bestuur van onze stad aankijken. Bij elkaar geeft dat te weinig vertrouwen in voortzetting van de politieke samenwerking binnen deze coalitie.”

De PvdA is teleurgesteld over de houding van partijen die politiek gelijkstellen met emotie. Fractievoorzitter Jochem Streefkerk: “Emotie is belangrijk, maar politiek moet uiteindelijk meer zijn dan dat. Na de emotie moet er ook ruimte zijn om naar elkaar te luisteren, feiten onder ogen te zien en de dialoog aan te gaan. Rekenschap afleggen in plaats van afrekenen. Dat is de politieke cultuur die de PvdA voorstaat en die de basis vormt voor samenwerking.

De PvdA kijkt met trots terug op de resultaten die in de afgelopen drie jaar door deelname aan deze coalitie konden worden gerealiseerd. Ook in de oppositie zal de PvdA zich constructief blijven opstellen, zoals dat altijd van de PvdA verwacht mag worden. Voorstellen die het College nog gaat doen in de laatste maanden tot de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 zullen op de inhoud worden beoordeeld. Dat doen we in het belang van Leidschendam-Voorburg.