Raadsflits: Betaalbaar en groen wonen in Leidschendam-Voorburg

3 februari 2021

In de gemeenteraad is een grote stap gezet sociale woningbouw in de Star in Leidschendam-Zuid te realiseren. 109 sociale woningen en 36 vrije sector woningen komen erbij. De PvdA is hier blij mee want dit is dringend nodig in onze gemeente. Tegelijkertijd heeft de gemeenteraad het College dringend opgeroepen om een nieuwe locatie te vinden voor de rugbyclub, die nu tijdelijk is gehuisvest op de Star.

Klimaatverandering heeft ook gevolgen voor onze gemeente. Hitte en wateroverlast vormen in delen van onze gemeente steeds meer een probleem als we daar niets aan doen door onze gemeente klimaatbestendig te maken. De PvdA vindt het daarom goed dat er een klimaatstresstest is uitgevoerd die inzicht geeft in de risico’s. Daarnaast steunt de PvdA de initiatieven vanuit de Raad om als gemeente mee te doen aan het Deltaplan Biodiversiteit en voortaan 3-jaarlijks het groen in onze gemeente te monitoren.

Verder steunt de PvdA het onderzoek om te bekijken of de raadszaal, Huize Swaensteyn, kan worden aangepast om weer voor iedereen volledig toegankelijk te zijn. De uitkomsten van dat onderzoek worden nog voor de zomer verwacht en dan kunnen we besluiten of de gemeenteraad in de Herenstraat blijft, of naar een andere locatie op zoek moet.