Raadsflits: Een stok achter de deur is hoognodig

7 juni 2022

De gemeenteraad heeft nieuwe afspraken vastgelegd over de nieuwbouw van woningen. Ten minste 30% van de nieuwe woningen moeten sociale huurwoningen zijn. Ten minste 20% moet in het
middensegment worden gebouwd.

Het verloop van het debat gaf een inkijkje in hoe de nieuwe coalitie naar de woningnood kijkt. Zo had D66 het alsmaar over “gewone mensen, die een huis tot vier ton moeten kunnen kopen”. En VVD wil dat niet alle nieuwbouw aan de 30%-eis hoeft te voldoen, maar dat er wordt gekeken naar een gemiddelde. Beide opvattingen doen onrecht aan mensen. Mensen die al zeven jaar op de wachtlijst voor een woning staan. Mensen die een normaal, modaal salaris verdienen. Het vorige week gepresenteerde coalitieakkoord bevat nog meer van dit soort onrechtvaardige uitspraken. Wij spreken ons daar tegen uit.

De Partij van de Arbeid is blij met de stok achter de deur, in de vorm van de nieuwe afspraken over nieuwbouw. Die zullen we hard nodig hebben, als we willen voorkomen dat mensen de dupe worden van de aangekondigde liberale plannen.