Raadsvergadering over voordracht Rabin Baldewsingh

18 mei 2021

Kijk hier de raadsvergadering in zijn geheel terug, vanaf de voordracht door de PvdA-fractie. Onderaan de video is de tekst van de volledige voordracht te lezen.

Voorzitter,
en via u, voorzitter, waarde raadsleden,

Vandaag draagt de Partij van de Arbeid met volle overtuiging Rabin Baldewsingh voor als wethouder van Leidschendam-Voorburg. Na een uitgebreide procedure is Rabin als voorkeurskandidaat uit onze selectieprocedure gekomen, wij hebben dat reeds op 26 april kenbaar gemaakt en ik licht u graag toe waarom wij ten volle achter onze voordracht staan – en zijn blijven staan – en ervan overtuigd zijn dat Rabin een uitstekende wethouder in onze gemeente kan zijn.

Mijn voordracht is zo bondig als mogelijk, voorzitter, maar u zult begrijpen dat ik niet anders kan dan ook stilstaan bij de emoties die in de afgelopen twee weken zo de boventoon hebben gevoerd. Zowel in de media, als ook in de brieven die bij deze raad terecht zijn gekomen.

Wij dragen een wethouder voor die twaalf jaar ervaring heeft bij onze buurgemeente, Den Haag. Hij heeft daar vele, vele moeilijke dossiers op zijn bord gehad én tot een goed einde weten te brengen. En ja, hij is ook betrokken geweest bij de realisatie van de zo omstreden windmolen vlakbij onze Zeeheldenwijk. Wij zijn daar niet blind voor, in tegendeel – wij hebben daar binnen onze partij uitgebreid met elkaar over gesproken en voor ons is van doorslaggevend belang geweest de verwachting die wij hebben bij wat Rabin als wethouder voor Leidschendam-Voorburg kan betekenen.

Wij zien dat onze gemeente stedelijke vragen te beantwoorden heeft. Leidschendam-Noord heeft meer dan de volle aandacht nodig die wij nu in staat zijn te leveren. De werkgelegenheid in onze gemeente en met name de jeugdwerkgelegenheid gaat zeker in de nasleep van Corona een bestuurlijke puzzel worden. Sterker nog, dat gaat een sociale puzzel worden. En wij willen die problemen tegemoet treden met iemand die daar ervaring in heeft. Iemand die daar resultaten in heeft geboekt. En Rabin is die persoon.

Er is veel gezegd en gespind over wat de keuze voor Rabin zou betekenen. Dat het een stem tegen de bewoners is, alleen ingegeven vanuit coalitieverhoudingen. Ik kan u vertellen, voorzitter, dat is geenszins het geval. Een stem voor Rabin is een stem voor de toekomst van onze bewoners. Is een stem voor bestuurlijke ervaring en daadkracht in de intensieve maanden die ons in deze raadsperiode nog staan te wachten. Dat is geen stem voor een coalitie, dat is een stem op de inhoud. En een stem voor de belangen van onze gemeente.

Ik doe een oproep om vanavond open te staan voor de inhoud. Dat er vragen zijn, verbaast niet. Dat is zelfs terecht in de open democratie die we zijn. En de taak die wij hebben als volksvertegenwoordigers is om in het belang van al onze bewoners beslissingen te maken. Ik hoop en vertrouw erop dat deze raad na vanavond de overtuiging van de PvdA voor het wethouderschap van Rabin deelt. En met een benoeming zal bevestigen.

Dank u wel.