2 juli 2019

Roze Zaterdag gezellig gevierd

Afgelopen zaterdag was het Roze Zaterdag en voor het eerst organiseerde de gemeente Leidschendam-Voorburg op deze dag een Roze borrel. Met een hapje en een drankje werd gesproken over “roze” in Leidschendam-Voorburg; waar staat het en waar moet het nog op de kaart gezet worden?

Wethouder Nadine Stemerdink: “Ik ben trots dat we ook in Leidschendam-Voorburg aandacht besteden aan Roze Zaterdag en dat de borrel gezellig druk was. Hiermee zeggen we duidelijk dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn, met respect voor elkaar verschillen. Ik ben blij met alle ideeën die we opgehaald hebben en met de mooie gesprekken die gevoerd zijn. Op Coming Out Day op 11 oktober gaan we lokaal en regionaal aan de slag met het thema roze ouderen. Want ook als je bijvoorbeeld in een verzorgingshuis woont moet je jezelf kunnen zijn.”

De borrel leverde, naast geanimeerde gesprekken en waardering voor het initiatief, een kaart op met locaties waarvan de bezoekers vonden dat er aandacht is voor diversiteit. Maar ook met locaties, zoals woonzorgcentra, waar deze aandacht nog onvoldoende werd bevonden. Niet alleen mensen uit onze eigen gemeente bezochten de borrel, er waren ook mensen uit Amsterdam en Rijswijk. Daarnaast waren er diverse raadsleden en collega-bestuurders uit de regio. Om de verbondenheid met lhbtqi-inwoners te vergroten werd onder andere de suggestie gedaan om in de openbare ruimte regenbooguitingen aan te leggen.

Regenbooggemeente

Leidschendam-Voorburg is sinds 2011 een regenbooggemeente en maakt zich sterk voor een samenleving waarin iedereen mag zijn wie hij is. Dat doen we door initiatieven van inwoners te ondersteunen en samen te werken met sport-, welzijns-, zorg-, en culturele verenigingen en het onderwijs. Het hoeft niet altijd groot te zijn en de gemeente kan erbij helpen. Samen met Stompwijk ’92 kijken we bijvoorbeeld of we voor het nieuwe seizoen een regenboogbank kunnen plaatsen bij de vereniging. Als ook uw organisatie of vereniging een regenbooguiting wil, neem contact op via 14 070.

Waar ben je naar op zoek?