Door op 11 juni 2016

Vluchtelingen: geen lege handen maar open armen

De PvdA is trots op de wijze waarop de Raad het AZC-debat heeft gevoerd. De bestuursovereenkomst met de COA kreeg brede steun van de Raad. Er was begrip voor elkaars standpunten en er is goed geluisterd naar zowel voor- en tegenstanders.

We kunnen nu als Leidschendam-Voorburg onze bijdrage leveren aan de vluchtelingenproblematiek. We wonen in een prachtige gemeente, en iedereen is welkom. Oók vluchtelingen. Juíst vluchtelingen, die een hele geschiedenis achterlaten maar geen toekomst voor zich hebben. De PvdA zou zich hebben geschaamd als wij als welvarende gemeente ‘nee’ zeggen tegen vluchtelingen!

Is de rol van de Raad hiermee uitgespeeld? Integendeel. Als Raad zijn we de ogen en oren van onze inwoners. We ontvangen voortgangsrapportages over het AZC, waarmee we alles zelf kunnen volgen. Met name de signalen vanuit de omwonenden wegen we serieus mee. Wanneer nodig zullen we extra maatregelen vragen. Maar laten we hopen dat het niet nodig is!

Een enerverende week voor de Raad, want een dag eerder hebben we een positief besluit genomen over de Duivenvoordecorridor. Hiermee kan de herontwikkeling van start. De PvdA hoopt dat dit een nieuwe start (en locatie) betekent voor Life & Garden en de Vlindertuin. Prachtige locatie voor innovatieve ondernemers!