Op dinsdag 30 mei 2023 neemt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een besluit over de openbaarvervoersverbinding (HOV), die zal gaan rijden vanaf Den Haag Centraal naar de Binckhorst, met aftakkingen naar onder meer station Voorburg. De Partij van de Arbeid zal voor dit plan stemmen. Raadslid Sangita Paltansing: “Wij staan voor een verbonden Leidschendam-Voorburg, waarin leefbaarheid voorop staat. Voor alle wijken, van Stompwijk, Prinsenhof tot Voorburg-West. Dit besluit draagt daar aan bij.”
Inhoudelijk debat
In debatten over ruimtelijke projecten gaat het heel snel over voor- en tegenstanders. Neem de nieuwbouw en het openbaar vervoer in de Binckhorst: je bent vóór en hebt geen oog voor bewonersbelangen in Voorburg-West, of je bent tegen en hebt het beste met de bewonersbelangen voor. En natuurlijk moet er uiteindelijk een stem worden uitgebracht in de gemeenteraad. Maar het gaat nu veel te weinig over de maatschappelijke uitdagingen waar we mee te maken hebben. En welke inhoudelijke keuzes we daarin maken? We staan anno 2023 voor meer maatschappelijke uitdagingen dan we misschien ooit hadden kunnen bedenken: er is een wooncrisis, natuurcrisis, klimaatcrisis, stikstofcrisis, asielcrisis, energiecrisis. Daarnaast zetten we ook als maatschappij vol in op duurzaamheid. We willen aan al deze crises het hoofd bieden, gezamenlijk. Maar hoe gaan we dat doen als we het debat versmallen tot een “voor” of “tegen” de belangen van onze inwoners. Dat doet de taak van de gemeenteraad tekort.
Brede belangenafweging
De Randstad is het meest verstedelijkte en dichtbevolkte gebied van Nederland. Ruim 44% van de Nederlanders woont in de Randstad en daar komen met de dag meer mensen bij. Deze mensen moeten ergens wonen en werken. Ze moeten zich verplaatsen, te voet, per fiets, per OV òf per auto. Voor gemeenten in de Randstad ligt er een grote opgave op het gebied van betaalbaar wonen. Ook in Leidschendam-Voorburg schreeuwt de PvdA al jaren uit dat er meer betaalbare woningen nodig zijn. Woningen voor jongvolwassenen en starters, die nu gedwongen thuis blijven wonen, omdat ze geen betaalbare woning kunnen vinden. Woningen voor de docenten van onze kinderen, voor politieagenten en zorgpersoneel. We willen meer banen, stageplekken en leerarbeidsplaatsen, maar hoe gaan we daarvoor zorgen? Projecten zoals in de Binckhorst zijn daarbij nodig: er komen in het gebied, wat het masterplan behelst 25.000 woningen en 35.000 banen bij. Dat is ook in het belang van de inwoners van Leidschendam-Voorburg.
Belang van Voorburg-West
En ja, als gemeenteraad horen we ook de belangen van onze eigen wijken en inwoners af te wegen. Daarom willen wij bij de verdere uitwerking van het plan weten welke effecten op vervoersbewegingen te verwachten zijn. Inwoners van Voorburg-West hebben op dit moment al te kampen met veel autoverkeer voor hun woningen, slechte bereikbaarheid en sluipverkeer. De veiligheid van voetgangers en fietsers staat onder druk. De huidige situatie heeft al effect op de leefbaarheid in, met name, Voorburg-West. Het realiseren van een snelle tramverbinding maakt de inwoners ongerust. Gaat dit nu slechter worden? En hoe gaat dit ONS, als inwoners van Voorburg-West, helpen?
De PvdA wil verbetering van de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid in Voorburg-West. Dat kan nu nog niet helemaal in beeld worden gebracht. De nodige berekeningen zijn nog niet gemaakt. Daarom zeggen wij nu wel “ja” tegen een volgende stap, maar we geven geen blanco cheque. Voor verdere vertraging of belemmering is geen reden, maar we houden wel oog voor effecten op de lange termijn. Daarmee dragen we bij aan een duidelijk antwoord op maatschappelijke vragen, zonder de lokale belangen uit het oog te verliezen. Dat geeft perspectief, ook aan Voorburg-West.