GroenLinks en PvdA zetten grote vraagtekens bij het voorstel van het college van B&W om vergunning parkeren in te voeren in de wijken rondom The Mall of The Netherlands. GroenLinks en PvdA vragen zich af voor wie dit een oplossing is.
The Mall of The Netherlands trekt jaarlijks zo’n 15 miljoen bezoekers die op het terrein van The Mall of in de nabije omgeving gratis parkeren. Nog wel! Nu al hebben inwoners in omliggende wijken van The Mall last van lange files voor hun deur en ‘vreemd parkeerders’ op de zogeheten ‘piekdagen’, vrijdag, zaterdag, zondag en op of voorafgaand aan feestdagen wanneer de parkeerterreinen van The Mall de hoeveelheid bezoekers niet aan kan. Dit gaat alleen maar erger worden, als The Mall straks betaald parkeren gaat invoeren en parkeren in de omliggende wijken wel gratis en vrij beschikbaar blijft.
Wij begrijpen dat het college zoekt naar een manier om het parkeren te reguleren. En we zijn blij dat het college daarover het gesprek voert met omwonenden. Maar daarvoor worden maar twee opties gegeven: blauwe zones en de invoering van vergunning parkeren, en mogelijke combinaties hiervan. Dat betekent dat de belofte van de coalitie dat parkeren in Leidschendam-Voorburg altijd gratis blijft, wordt ingelost. Alleen niet voor onze eigen inwoners. Zij krijgen de rekening voor de verkeersdrukte waar The Mall van profiteert.
De optie van betaald parkeren is in het gesprek tussen de gemeente en de zogeheten klankbordgroep van omwonenden bewust buiten beschouwing gelaten. Argumentatie daarbij is louter dat dit is vastgeklikt in de nota Parkeerbeleid (2021) en het coalitieakkoord (2022). En daar valt niet aan te tornen. Wat er ook gebeurt, wie er ook betaald parkeren op eigen terrein invoert, hoeveel overlast dat ook geeft, het college blijft bij het mantra ‘nooit invoeren van betaald parkeren’. Maar wel voor de eigen inwoners, want vergunningen zijn niet gratis. Ook niet voor de andere inwoners van Leidschendam-Voorburg, want de kosten van het vergunning parkeren (infrastructuur en handhaving) zijn voor de gemeente, en de baten (boetes) voor het rijk. Bij betaald parkeren int de gemeente zelf de bekeuringen en kan dat geld weer ten goede komen aan onze inwoners.
En wanneer gaan onze eigen inwoners nu eigenlijk de vruchten plukken van dit vergunning parkeren? Op z’n vroegst waarschijnlijk in juni 2026, maar daarvoor moet de gemeenteraad nu al een besluit nemen om vergunning parkeren mogelijk te maken. Dus de omwonenden van The Mall hebben nog minimaal twee jaar te maken met de overlast, waar ze al twee jaar in zitten. En dan hebben ze uiteindelijk vier jaar overbrugd, als het al niet langer duurt. En wie weet hoe de wereld er in juni 2026 uitziet?