PvdA en GroenLinks positief over opvang vluchtelingen in Leidschendam-Voorburg

3 september 2024

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat vanaf dit najaar opvang bieden aan 200 vluchtelingen. Dat heeft de gemeente vandaag bekend gemaakt. De PvdA en GroenLinks vinden het een goede zaak dat Leidschendam-Voorburg verantwoordelijkheid neemt in de opvang van mensen die zijn gevlucht voor oorlog of geweld.

In het 4e kwartaal van 2024 opent het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) een tijdelijke opvang in het hotel op Stationsplein 8. De eigenaar van het hotel heeft zijn locatie beschikbaar gesteld voor de duur van 2 jaar met mogelijkheid tot verlenging met 1 jaar.

Het tekort aan opvangplekken voor vluchtelingen vormt al geruime tijd een probleem in Nederland. We kennen de beelden van Ter Apel, waar mensen in slechte omstandigheden verblijven, of zelfs buiten moeten slapen. Om ervoor te zorgen dat iedere gemeente haar verantwoordelijkheid neemt in de opvang van vluchtelingen, is begin dit jaar de Spreidingswet aangenomen.

De PvdA en GroenLinks in Leidschendam-Voorburg hechten groot belang aan humane asielopvang. Zeker in huidige tijden, onder een (extreem-)rechts kabinet, staan de rechten van mensen die zijn gevlucht voor oorlog of geweld onder druk. Suzanne Kok, raadslid voor de PvdA: “Het is een goede zaak dat onze gemeente verantwoordelijkheid neemt, ondanks het feit dat de Spreidingswet onder dit kabinet op losse schroeven lijkt te staan.” De gemeenteraad gaf het College van B&W eerder ook de opdracht om te kijken naar kleinschalige opvanglocaties voor vluchtelingen.

Direct omwonenden, ondernemers en overige belanghebbenden worden deze week per brief geïnformeerd en uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst waar zij vragen kunnen stellen, zorgen en ideeën kunnen delen. Of zich kunnen aanmelden als ze willen helpen. Natalie van Weers, fractievoorzitter GroenLinks: “Het is nu belangrijk om op een goede manier vorm te gaan geven aan deze opvang. We hebben dit al eerder succesvol gedaan bij RKAVV en voor de Oekraïense vluchtelingen in Overgoo. De PvdA en GroenLinks Leidschendam-Voorburg dragen daar graag aan bij, samen met onze inwoners. Als je daar ideeën over hebt, benader ons dan vooral.”