Ruim baan voor visie

15 juli 2024

Vorige week blikte de gemeenteraad terug op 2023 en keken we vooruit naar 2025 en verder. Nu we halverwege deze raadsperiode zitten, was dat een goed moment om te reflecteren op de keuzes die deze coalitie en dit college tot nu toe hebben gemaakt. Voor de PvdA is er vooral op twee punten meer nodig: als het gaat om de toegankelijkheid en benaderbaarheid van de gemeente voor inwoners; en als het gaat om de regelingen voor mensen met een laag inkomen of die gebruik maken van een uitkering. Nog te vaak worden deze regelingen niet gevonden door de mensen die daar recht op hebben. Nog te vaak wordt het gebruik van deze regelingen – een sociaal vangnet – niet als een recht benaderd, maar als iets waaraan voorwaarden zijn verbonden.

De financiële situatie van de gemeente is goed en er zijn veel manieren om vanuit een herkenbare visie te komen tot investeringen in de sociale basis van onze gemeente. Vooralsnog zien we dat die ruimte te weinig wordt benut en dat er geen politieke noodzaak wordt ervaren om daar werk van te maken. Dat zien wij anders en die handschoen pakken wij op.

Verder ging de raad akkoord met onze motie om onderzoek te doen naar het koloniaal verleden van Leidschendam-Voorburg. De raad wil dat er een comité wordt ingesteld met inwoners en deskundigen, om te bekijken welke maatschappelijke aandacht aan het koloniaal verleden kan worden besteed. De burgemeester gaat daar namens het college mee aan de slag.