18 mei 2020

Debat over onrust in Leidschendam-Noord

Op 18 mei 2020 heeft de gemeenteraad vergaderd over de onrust in verschillende wijken in Leidschendam-Noord. In de afgelopen weken zijn er tientallen auto- en containerbranden geweest. Dat zijn zware ongeregeldheden en ook de Partij van de Arbeid heeft duidelijk gemaakt dat dit ontoelaatbaar is. Alles dat kan helpen, moet uit de kast worden gehaald om de onrust weg te nemen, daders te vervolgen en bestraffen en de wijken die het betreft weer op te bouwen.

Het rood in de raad, steunt het blauw op straat.

Hoewel de raad unaniem was in het veroordelen van de brandstichtingen, werd er ook over principiële punten gedebatteerd. In verschillende moties werden zeer zware maatregelen voorgesteld. Maatregelen die niet passend zijn voor de problematiek. Omdat ze ongewenste neveneffecten hebben, stigmatiserend werken, of simpelweg omdat ze onrechtmatig zijn. Denk aan maatregelen zoals preventief fouilleren, een avondklok en het kunnen korten van gezinnen op gemeentelijke regelingen, wanneer één van de kinderen verdacht wordt van een strafbaar feit. Dat soort maatregelen zijn ongericht en raken aan de grondrechten van onze inwoners. Die maatregelen gaan ons te ver, zeker nu ze op voorhand worden ingediend – dus voordat de effecten van de gebiedsverboden bekend zijn – en door de burgemeester zijn ontraden. Gelukkig is door de raad ook unaniem uitgesproken dat er een Versterkingsprogramma moet komen voor Prinsenhof, Amstelwijk en De Heuvel. Een programma dat zich in brede zin richt op onderwijs, werk, wonen, cultuur, veiligheid en participatie. Belangrijke stappen, op weg naar een weer rustige, leefbare wijk.

Bekijk het hele debat hier terug. De bijdrage van de Partij van de Arbeid is hieronder opgenomen.