PvdA wil snel betere financiële hulp voor inwoners

Door Becir Ogrić op 8 december 2023

Voorburg-Leidschendam, 8 december 2023 – De PvdA-fractie van Leidschendam-Voorburg vraagt aandacht voor snelle verbeteringen van het minimabeleid in Leidschendam-Voorburg. PvdA-Raadslid Becir Ogric diende hier op 5 december 2023 schriftelijke vragen over in bij het college. Aanleiding vormt een recent kritisch rapport van de Rekenkamercommissie, waarin wordt geconcludeerd dat de hulp voor inwoners beter moet. De Rekenkamercommissie houdt onafhankelijk toezicht op de verantwoorde en eerlijke besteding van belastinggeld door de gemeente.

Het rapport onthult verschillende problemen die inwoners ervaren met betrekking tot het minimabeleid in Leidschendam-Voorburg. Het minimabeleid bestaat uit regelingen die zijn bedoeld om inwoners met een laag inkomen financieel te ondersteunen. Dit zodat zij beter kunnen deelnemen aan onze samenleving, zich kunnen richten op hun toekomst en geen zorgen hebben over voldoende geld om normaal te kunnen leven.

De Rekenkamer schrijft dat het inwoners onder meer te moeilijk wordt gemaakt om hulp aan te vragen, dat bureaucratische procedures voor stress zorgen en dat de gemeente niet alle mensen weet te bereiken die recht hebben op financiële steun. Afgelopen maandag 4 december werd raadslid Becir Ogric van de PvdA geïnstalleerd. In zijn eerste warme toespraak bracht hij zijn eigen achtergrond direct in verbinding met het recente rapport van de Rekenkamercommissie.

Raadslid Becir Ogric: “Ik ben ontzettend trots dat ik als raadslid ben geïnstalleerd en ben dankbaar voor het warme welkom dat ik heb ontvangen. Tegelijkertijd voelt het dubbel dat ik op zo’n feestelijke avond de aandacht moet vestigen op zo’n dringende kwestie. Ik begrijp als geen ander hoe belangrijk het is om een steuntje in de rug te krijgen, gezien mijn eigen achtergrond (geboren in een asielzoekerscentrum, begonnen met een taalachterstand op de basisschool, red). Dat heeft mij gemotiveerd om de politiek in te gaan en het Rekenkamerrapport laat zien dat dat ook hard nodig is.’’

De PvdA waardeert de openheid van de Rekenkamercommissie en juicht toe dat het college de conclusies en aanbevelingen volledig omarmt. Het college heeft dit jaar aangekondigd dat er een nieuw minimabeleid komt, daarover is de gemeenteraad afgelopen zomer geïnformeerd. Toch wil de PvdA kijken naar verbeteringen die mogelijk sneller kunnen worden doorgevoerd.

“Kijk, het rapport van de Rekenkamer liegt er niet om: ons minimabeleid moet beter. De PvdA heeft nauw contact met inwoners en wij waren dus al bekend met diverse signalen. We zijn verheugd dat we aan een nieuw minimabeleid gaan werken en zien dat onze wethouder zich inspant op dit onderwerp. Toch willen we niet te makkelijk afwachten op de nieuwe beleidsontwikkelingen. Voor deze mensen zijn de problemen in de uitvoering van ons minimabeleid namelijk urgent, het zorgt bij hen voor nog meer stress. Dit terwijl ze juist graag verder willen met hun leven, doelen bereiken, gelukkig worden. We willen daarom kijken wat nu al kunnen verbeteren aan ons huidige minimabeleid. Dat is onze morele plicht’’, aldus raadslid Ogric.

De PvdA voegde daad bij het woord en diende op 5 december schriftelijke vragen in bij het college over dit onderwerp. Daarin zoekt de PvdA naar mogelijkheden om snelle en effectieve verbeteringen door te voeren. Variërend van de mogelijkheden voor automatisering van her-aanvragen en het bereiken van de volledige doelgroep (alle mensen die recht hebben op financiële ondersteuning), tot het inschakelen van gedragsdeskundigen om de doelgroep op de juiste manier te benaderen.

“Het is makkelijk om vanaf de zijkant te roepen dat zaken beter moeten. Wij proberen echter actief mee te denken, bijvoorbeeld door te leren van gemeenten waar het beter gaat en te luisteren naar onze inwoners. Een belangrijk aandachtspunt voor ons is bijvoorbeeld dat we nog niet alle mensen bereiken die recht hebben op financiële hulp. Wij willen weten waar dit aan ligt en welke stappen we in Leidschendam-Voorburg kunnen nemen om dit te verbeteren. De PvdA blijft ook open voor geluiden van inwoners zelf; zij weten ons nu al te vinden en wij blijven open voor deze waardevolle geluiden., aldus raadslid Ogric.

De PvdA-fractie schrijft dat het streeft naar een minimabeleid dat toegankelijk is, drempels verlaagt en werkelijk aansluit bij de behoeften van degenen die het nodig hebben. De partij kijkt reikhalzend uit naar de reactie van het college en riep tijdens de laatste raadsvergadering op 4 december nog op tot een constructieve samenwerking.

‘’Van college tot de gemeenteraad, iedereen heeft de conclusies en aanbevelingen van de Rekenkamercommissie tijdens de raadsvergadering op 4 december omarmt. Dit vinden wij daarom een unieke kans om samen echte verbeteringen te bereiken voor onze inwoners. De PvdA zal zich blijven inzetten voor een beter minimabeleid en wacht de reactie van het college op onze vragen af’’, aldus raadslid Ogric.

Becir Ogrić

Mijn naam is Becir Ogrić en ik woon in Leidschendam-Voorburg. Ik ben lid geworden van de Partij van de Arbeid om op te komen voor gelijkheid, kansen voor iedereen en menselijke waardigheid. Uit eigen ervaring weet ik namelijk hoe belangrijk deze waarden zijn en niet vanzelfsprekend. Zelf ben ik geboren in een asielzoekerscentrum, begon ik met

Meer over Becir Ogrić