Door op 17 maart 2014

Op campagne met Marleen Barth in De Prinsenhof

“Mevrouw zit hier al 27 jaar en kan niets zelf, welke zorg kan ze straks nog krijgen?”  Met die vraag werd de PvdA-fractie Leidschendam-Voorburg ontvangen in de Tuinzaal van woonzorgcentrum De Prinsenhof in Leidschendam. Marleen Barth, PvdA fractievoorzitter in de Eerste Kamer, ging in gesprek met de aanwezige cliënten. En zij deelde natuurlijk de bekende PvdA-rode roos uit. Belangrijkste gespreksthema was vooral de onzekerheid over hoe de zorg er volgend jaar uit zal zien. Naast Marleen Barth waren ook PvdA-wethouder Rensen, PvdA-lijsttrekker Marjan van Giezen en de  nr. 2 Nadine Stemerdink aanwezig. Het was gezellig druk in de Tuinzaal, waar de cliënten en hun bezoekers lekker aan de koffie zaten. Toch heerst er veel onzekerheid. Marleen Barth bood een luisterend oor en wist enkele cliënten gelijk aan de wethouder of fractielid te koppelen om een oplossing te zoeken. Andere cliënten wilden vooral weten wat de nieuwe zorgwet voor hun situatie gaat betekenen.

Marjan van Giezen: “Eén cliënte zit al 27 jaar in De Prinsenhof en is volledig zorg-afhankelijk.  Haar man, die tot voor kort dagelijks langs kwam om haar uit bed te helpen, heeft nu zelf zware gezondheidsklachten. Deze mevrouw is bang dat er volgend jaar nog minder personeel zal zijn met nog minder tijd om haar te helpen. En een oudere man hoopte maar zo snel mogelijk weer naar huis te mogen. Maar vreest dat hij straks te weinig thuiszorg zal kunnen krijgen. En als hij toch weer terug moet, is er dan nog wel plek voor hem?”

Voor de PvdA is duidelijk dat de meeste mensen liever thuis blijven wonen. Maar dan hebben ze wel voldoende ondersteuning nodig. “U hebt toch familie” is een uitspraak die ze het meeste vrezen. “Bij de uitvoering van de nieuwe wetgeving op langdurige zorg moet de Gemeenteraad juist hierop letten, dat er geen mensen tussen wal en schip gaan vallen. Mensen willen en kunnen niet 100% afhankelijk zijn van hun familie en omgeving. Een zorgvraag mag nooit uit schaamte achterwege blijven”, aldus Marjan van Giezen.