PvdA voert actie voor betaalbaar wonen

13 maart 2022

Het laatste weekend voor de gemeenteraadsverkiezingen staat voor de PvdA Leidschendam-Voorburg in het teken van maar één ding: betaalbaar wonen. Mensen staan vaak jaren op de wachtlijst voor een betaalbare woning. De huren in de vrije sector blijven maar stijgen. En inwoners zijn vaak ruim de helft van hun inkomen kwijt aan huur. Doorstromen is voor veel mensen onbetaalbaar. Koophuizen worden weggekaapt door beleggers, waardoor starters met lege handen staan. De PvdA wil al deze dingen een halt toeroepen, met maatregelen om de woningmarkt in Leidschendam-Voorburg eerlijker te maken.

De PvdA stond zaterdag 12 maart met een symbolisch “huisje” op een aantal plekken in Leidschendam-Voorburg waar de woningnood het hoogst is. In Prinsenhof bijvoorbeeld moeten mensen lang wachten op een eigen sociale huurwoning. Tot wel zeven jaar. In Damcentrum gaan de verkoopprijzen van huizen door het dak. De gemiddelde verkoopprijs van huizen de afgelopen maand lag op bijna een half miljoen. En gemiddeld werd bijna 10% van de vraagprijs overboden. Onbetaalbaar voor bijvoorbeeld starters en jonge gezinnen, die het afleggen tegen beleggers en andere mensen met meer vermogen.

Lijsttrekker Jochem Streefkerk: “De PvdA vindt dit extreem onrechtvaardig. Een fijn en betaalbaar huis ligt aan de basis van een goed leven. Zonder thuis, geen zekerheid of perspectief. Als de gemeente niet ingrijpt, wordt Leidschendam-Voorburg straks een plek waar alleen de rijksten nog terecht kunnen.”

In het verkiezingsprogramma van de sociaaldemocraten is wonen daarom het belangrijkste thema. De PvdA doet meerdere concrete voorstellen om de woningmarkt in Leidschendam, Voorburg en Stompwijk eerlijker te maken. Bijvoorbeeld door bij nieuwbouw minstens 30% sociale huur te bouwen. Of door doelgroepenbeleid in de vrije sector in te voeren: je betaalt dan huur naar inkomen. En door een zelfbewoningsplicht voor koophuizen in te stellen. Zo vallen betaalbare koophuizen niet meer in de handen van beleggers en krijgen starters een kans. Jochem Streefkerk: “Sommige partijen in onze gemeente geven weinig om betaalbaar wonen en willen de norm van 30% sociale huur zelfs afschaffen. Met uw stem op 14, 15 en 16 maart kunt u werkelijk verschil maken in het woonbeleid van onze gemeente. Een stem op de PvdA betekent een stem voor eerlijk en sociaal beleid. Met genoeg plek voor jongeren en ouderen, en voor lage- en middeninkomens. Daar gaan wij ons keihard voor inzetten.”