Raadsflits: Breed kijken naar de Binckhorst en aan de slag met duurzaamheid

7 juni 2023

In de raadsvergadering van 30 mei werden in een volle raadszaal twee debatten gehouden. Eerst over het openbaar vervoer van en naar de Binckhorst in Den Haag, daarna over de plannen van het college voor de verduurzaming van de gemeente.

Het voorstel voor een snelle tramverbinding van en naar de Binckhorst kon op onze steun rekenen. Wat de PvdA betreft gaat deze keuze over meer dan alleen een tramlijn. Het gaat om wonen en werken, om leefbaarheid en om een goede afweging van alle betrokken belangen. In aanloop naar het debat is veel tijd opgegaan aan de beeldvorming of partijen ‘voor of tegen de inwoners van Voorburg-West’ zijn. Dat doet het vraagstuk tekort en dat hebben we in het debat toegelicht. De PvdA is vóór de voorgestelde plannen, en heeft ook steun uitgesproken voor nader (verkeers)onderzoek naar de effecten op de lange termijn.

Daarnaast werd gesproken over de verduurzaming van de gemeente. Er is een ambitieus programma door het college voorgesteld. Inhoudelijk kunnen we daar goed mee leven, maar de belangrijke vraag is hoe we alle voorgestelde plannen gaan uitvoeren. De gemeente gaat nieuwe medewerkers aannemen om dit goed te laten gebeuren. Dat blijven we goed in de gaten houden. De wethouder heeft ook toegezegd daar periodiek op terug te komen. Het zou zonde zijn als we alleen door te weinig beschikbare mensen, vertraging oplopen met deze belangrijke plannen.

Twitter / @PvdALdmVbg
Facebook / @PvdALV