Door op 29 januari 2014

1 wethouder en 3 turnverenigingen

“Diep respect dat jullie dit als 3 turnverenigingen voor elkaar hebben gekregen!” – Met deze woorden bedankte een verblufte wethouder Gregor Rensen (PvdA)  de drie turnverenigingen uit Leidschendam-Voorburg. Hij werd op zaterdag 25 februari verrast met een prachtige turn-demonstratie door leerlingen van de drie verenigingen. In het kader van zijn ‘afscheidstoernee’ wist hij alleen maar dat hij zich moest melden op het schoolplein van de Parachute in Voorburg. Daar aangekomen bleek in de gymzaal een complete demonstratie te zijn ingestudeerd door meer dan 40 kinderen van alle leeftijden, lid  van deze drie turnverenigingen.  Bewonderend keek Gregor Rensen toe hoe hij een middag in het zonnetje werd gezet. “Ik voel me als een koning die een privé-optreden krijgt voorgeschoteld”, reageerde Rensen vol bewondering.

Eén van de wensen van de PvdA in het vorige verkiezingsprogramma was het realiseren van een turnhal in onze gemeente. Gymnastiek is een van de grootste sporten in onze gemeente. De drie turnverenigingen hebben gezamenlijk zo’n 1.500 (!) leden, variërend van 2 tot 80 jaar! De drie verenigingen hebben zich sinds 2008 gezamenlijk ingezet om zo’n turnhal te realiseren. Nu zijn ze vaak afhankelijk van kleine gymzaaltjes verspreid door de gemeente. In een turnhal kunnen ze op alle uren terecht en hoeven ze niet meer telkens met alle toestellen te sjouwen.

Dankzij de samenwerking tussen wethouder,gemeenteraad en de drie turnverenigingen is het dit jaar gelukt het plan goedgekeurd te krijgen. Bij de nieuwbouw van de Dijsselbloemschool zal een turnhal gebouwd worden, waarvan ook de school kan profiteren. En met de school vele kinderen in Leidschendam-Voorburg!

Dit alles was reden voor de gezamenlijke besturen van de verenigingen om Gregor Rensen te trakteren op een wervelende show, met kinderen van groot tot klein, op echte muziek. Als kado kreeg Rensen symbolisch het eerste toegangskaartje voor de nieuwe turnhal. Overhandigd door de anderhalf jarige Elynn Franke. Als het goed is kan zij – als ze straks 6 jaar is –  gelijk beginnen met turnen in de nieuwe turnhal!

Gregor Rensen bedankte de kinderen voor hun mooie optreden, en ook de besturen van de drie verenigingen. “Ik heb diep respect voor wat jullie als drie turnverenigingen gezamenlijk voor elkaar hebben gekregen”, aldus een bewonderende wethouder Rensen.