Door op 18 januari 2014

Jongeren aan het werk door leer-werk-arrangement

Marjan van Giezen met Jane Kuldipsingh en Josien Sprenkels

De PvdA wil dat de gemeente jongeren een leer-werk-arrangement gaat aanbieden. Dit moet bestaan uit een korte opleiding en een gegarandeerde stageplek bij de gemeente. “Bij goede inzet krijgen ze een eenjarig contract bij de gemeente. Daarna moeten ze zichzelf bewijzen, maar dan hebben ze in elk geval een goede opleiding en werkervaring”, aldus PvdA lijsttrekker Marjan van Giezen.

Met dit idee kwam Van Giezen tijdens een PvdA-bijeenkomst over jeugdwerkloosheid. Duidelijk is dat een groeiende groep jongeren zonder werk zit. Daarbij hebben ze weinig kans om zonder hulp aan het werk te komen.

“Er is meer nodig dan een mooi actieplan om deze groep jongeren aan het werk te krijgen. Tijd voor creatieve ideeën dus. Waarom kunnen wij niet als gemeente een leer-werk-arrangement aanbieden aan vijf jongeren, om te beginnen. Het Centrum Werk en Inkomen selecteert jongeren met interesse in een baan in het restaurant, bij de bodedienst of als administratief medewerker. Ze krijgen vervolgens een korte opleiding en dan een gegarandeerde stageplek bij de gemeente. Bij goede inzet krijgen ze een eenjarig contract bij de gemeente. Daarna moeten ze zichzelf bewijzen, maar hebben ze in elk geval een stukje toegepaste opleiding, en werkervaring. Gemeente, pak je verantwoordelijkheid en ga hiermee aan het werk”, aldus de lijsttrekker van de PvdA Leidschendam-Voorburg.

De bijeenkomst over jeugdwerkloosheid werd donderdag 16 januari gehouden in het Theater Ludens. Een succesvolle bijeenkomst, met een volle zaal en veel verschillende sprekers. Vanuit Den Haag was ambassadeur Jeugdwerkloosheid Jane Kuldipsingh gekomen om te vertellen over de Haagse aanpak. De voorzitter van FNV-Jong, Robbert Coenmans, sprak vanuit de belangen van de jongeren. Het MKB Leidschendam-Voorburg was vertegenwoordigd door Wim Schoevers, die actief is in het Platform Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt.

DSC_0974Omdat het niet alleen om werk, maar ook om onderwijs gaat, vertelde Jacqueline Veth (ID College) over de inzet van het onderwijs om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Solliciteren kost veel moeite, maar na je sollicitatiegesprek gelijk twitteren dat het allemaal niks was, helpt niet om ergens aangenomen te worden, wist zij als treffend voorbeeld te geven.  Josien Sprenkels namens Jongerenwerk Disck, vroeg aandacht voor kwetsbare jongeren, die meer begeleiding nodig hebben. Wet houder Gregor Rensen (Sociale Zaken) vertelde over de huidige inzet van de gemeente. De leerwerkcheque is nu ook beschikbaar in Leidschendam-Voorburg. Hiermee kunnen werkgevers een jongere gedurende 6 maanden een stage aanbieden.

Behalve al deze praktijkmensen waren er ook jongeren in de zaal die nog op school zaten en nu hun studiekeuze moeten bepalen. Maar helaas ook jongeren die werkloos zijn en keer op keer worden afgewezen bij sollicitaties. Er mist dus nog een link tussen goede plannen en dagelijkse praktijk.

Jeugdwerkloosheid is gelukkig niet alleen een zorg voor de PvdA. Tijdens deze debatavond waren ook andere politieke partijen aanwezig. Naast wethouder Rensen (PvdA) was ook wethouder van Ostaijen (CDA) aanwezig om vanuit de economische verantwoordelijkheid de rol van de gemeente toe te lichten. De vele jongeren maakte het niet uit van welke politieke partij de wethouders waren. Als ze maar aan de slag gaan! De PvdA-fractie onderstreepte dat. “Wij nemen vele creatieve ideeën mee terug na deze avond. Voor de volgende Gemeenteraadsperiode staat jeugdwerkloosheid voor de PvdA hoog op de agenda”, aldus Marjan van Giezen.

voorzitter FNV-Jong, Robbert Coenmans, in gesprek met jongeren