PvdA heeft zorgen over voortbestaan activiteiten in de wijk

Door Suzanne Kok op 13 oktober 2022

Gisteren, op 12 oktober 2022, maakte het college van B&W van Leidschendam-Voorburg bekend hoe de verdeling van subsidies onder maatschappelijke organisaties er voor de komende twee jaar uit ziet. De PvdA is zeer kritisch, zowel op de ontstane situatie op de subsidietafels als op het resultaat daarvan. Als gevolg van de keuzes van het college komen belangrijke pijlers in onze sociale infrastructuur onder druk te staan. Onze wijkcentra moeten hun openingstijden inperken. Er wordt niet geïnvesteerd in het jongerenwerk, terwijl we daar juist – zoals in Leidschendam-Noord – extra op willen inzetten. En ook activiteiten voor nieuwkomers vallen weg.

De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd vorige week met een raadsbrief geïnformeerd dat de gesprekken aan alle subsidietafels waren stukgelopen. Als gevolg daarvan stelde raadslid en woordvoerder sociaal domein Suzanne Kok feitelijke vragen aan het college. In plaats van te antwoorden op de vragen, heeft het college gisteren direct bekend gemaakt dat er harde keuzes zijn gemaakt ten aanzien van de verschillende activiteiten in de wijk. De PvdA betreurt deze keuzes en wil daarom graag met de wethouder in gesprek.

Juist in de afgelopen periode van corona hebben we gezien hoe belangrijk het is om te investeren in onze wijken. Om daar aanbod te hebben dat inwoners samenbrengt, waar we mensen kunnen ondersteunen met vragen en waar we jongeren stimuleren in hun ontwikkeling. Raadslid Suzanne Kok: ‘Het college geeft zelf aan te willen werken aan vertrouwen bij onze inwoners. Dan helpt het niet om zorgvuldig opgebouwde structuren in de wijk overhoop te halen. Wij willen het college daarom echt oproepen om deze keuzes te heroverwegen.’

In de huidige keuzes wordt bovendien geen rekening gehouden met de situatie waarin ook maatschappelijke organisaties en verenigingen verkeren: die van de energiecrisis. De energierekening van deze organisaties loopt op, wat gevolgen heeft voor de ruimte die zij overhouden om zich met hun belangrijkste taak bezig te houden. Ook dit kan van grote invloed zijn op de activiteiten die uiteindelijk in de wijken plaatsvinden. De PvdA hoopt daarom op korte termijn in gesprek te kunnen met het college over de uitvoeringsplannen en bijbehorende subsidies.

Suzanne Kok

Het stadhuis uit, de wijken in, naast bewoners gaan staan: dat is wat onze gemeente wat de Partij van de Arbeid betreft zou moeten doen. Daar ga ik me de komende tijd met alle energie, enthousiasme en empathie voor inzetten. Ik ben Suzanne Kok, 27 jaar en ik woon sinds twee jaar in Voorburg-Noord. Daar

Meer over Suzanne Kok