Wethouder op zoek naar nieuw pakhuis Sintvoorieder1 na unanieme motie PvdA en VVD

Door Suzanne Kok op 7 december 2022

De afgelopen weken heeft de afdeling van de PvdA Leidschendam-Voorburg cadeautjes en snoepgoed ingezameld voor de stichting Sintvoorieder1. De opbrengst daarvan was geweldig: bijna twee auto’s vol zijn in de week voor Sinterklaas langsgebracht bij het pakhuis van Sintvoorieder1. De stichting stelt van de ingezamelde spullen met veel zorg cadeaupakketten samen, die voorafgaand aan pakjesavond aan minimagezinnen in de regio worden uitgedeeld. Om dit te kunnen blijven doen, is op korte termijn een nieuw pakhuis nodig. Reden voor de PvdA om samen met de VVD tijdens de raadsvergadering op 6 december een motie in te dienen.

Voor 1 op de 10 kinderen die opgroeien in (verborgen) armoede is een cadeautje op Sinterklaasavond namelijk helemaal niet vanzelfsprekend. Het is ook niet uit te leggen dat de Goedheiligman hun huisje voorbij rijdt, terwijl vriendjes en klasgenootjes wél cadeautjes krijgen. De impact op de sociale en emotionele ontwikkeling van een kind is hierdoor groot. Stichting Sintvoorieder1 zet zich in om deze gezinnen te ontzorgen en om een glimlach te toveren op het gezicht van deze kinderen (en hun ouders!) op pakjesavond. Want ieder kind verdient het om gezien te worden op 5 december.

Om dit bijzondere werk de komende jaren te kunnen voortzetten, is wel een pakhuis nodig. De locatie waar Sintvoorieder1 nu in zit (Triadome in Leidschendam), zal ten behoeve van woningbouw worden gesloopt. De stichting moet het pand dan verlaten, maar heeft nog geen nieuwe locatie gevonden. Reden voor de PvdA om in de raadsvergadering van 6 december 2022 samen met de VVD een motie in te dienen. Met deze motie roepen we de wethouder op om in gesprek te gaan met Sintvoorieder1, om te proberen een nieuw pakhuis te vinden in Leidschendam-Voorburg. Sintvoorieder1 is na al die jaren immers een echt onderdeel van onze gemeente geworden, en biedt bovendien een thuis aan tientallen lokale vrijwilligers. De motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad, en de wethouder heeft toegezegd op korte termijn in gesprek te gaan met Sintvoorieder1.

In onderstaand fragment is dit agendapunt uit de raadsvergadering van 6 december 2022 terug te kijken. Geheel in Sinterklaassferen was de motie op rijm geschreven. Ook de wethouder deed zijn beantwoording geheel op rijm.

Suzanne Kok

Het stadhuis uit, de wijken in, naast bewoners gaan staan: dat is wat onze gemeente wat de Partij van de Arbeid betreft zou moeten doen. Daar ga ik me de komende tijd met alle energie, enthousiasme en empathie voor inzetten. Ik ben Suzanne Kok, 27 jaar en ik woon sinds twee jaar in Voorburg-Noord. Daar

Meer over Suzanne Kok