Leidschendam-Voorburg: bereikbaar, duurzaam én leefbaar

Door Sangita Paltansing op 20 juni 2023

Vanuit de PvdA vinden we het belangrijk dat onze gemeente leefbaar is en blijft. Deze leefbaarheid staat in een aantal wijken al enige tijd onder druk, zoals het Damcentrum, de wijken rondom The Mall of The Netherlands en de N14 en Voorburg-West. Dit wordt vooral veroorzaakt door autoverkeer. Niet alleen lokaal autoverkeer, maar ook regionaal autoverkeer. Met de komst van The Mall weten inmiddels inwoners uit heel Nederland onze gemeente goed te vinden. Wat de PvdA betreft ligt daar ook precies het grote pijnpunt in het uitvoeringsprogramma verkeers- en vervoersplan 2023, waar we gisteren over spraken in de commissie Omgeving: vooral ruimte voor het autoverkeer staat hierin centraal. Raadslid Sangita Paltansing: “Wat de PvdA betreft is dat een verkeerde keuze, zolang de auto centraal blijft staan in onze gemeente lossen we de bestaande problemen op het gebied van leefbaarheid niet op en creëren we een voedingsboden voor grotere leefbaarheidsvraagstukken in de toekomst.”

Fietsverkeer
Zonde, want in het uitvoeringsprogramma laat het College zien dat het wel degelijk groene keuzes durft te maken. Een grote plus in het uitvoeringsprogramma is namelijk de aandacht voor het verbeteren van een aantal fietsroutes, door nieuwe fietsstraten aan te leggen en door bestaande fietspaden te verbreden, zoals de Velostrada. Uiteraard kosten deze aanpassingen geld, maar hiermee investeren we in een goed lokaal fietsnetwerk, waar we nog jaren plezier van kunnen hebben. De PvdA is daar groot voorstander van.

Openbaar vervoer
Het uitvoeringsprogramma spreekt ook over het verbeteren van het openbaar vervoer in onze gemeente in samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Inwoners in Leidschendam-Zuid lijken met de bereikbaarheid van hun wijk het nakijken te hebben. Onderzoek naar een extra, door de gemeenteraad verzochte, tramhalte van lijn 19 aan het Overgoo toont aan weinig vervoerswaarde te hebben en wordt dus niet gerealiseerd. Gekeken wordt wel hoe Leidschendam-Zuid beter op de RandstadRail-halte Leidschendam-Voorburg kan worden aangesloten. Als er wordt gekeken naar de afstand die dan moet worden afgelegd om bij het OV te komen, lijkt de kans groot dat veel inwoners in Leidschendam-Zuid waarschijnlijk onderweg afhaken.

Duurzame oplossingen
Het grootste dilemma in het uitvoeringsprogramma is dat het moet bijdragen aan een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente en tegelijkertijd aan een groene en duurzame woongemeente. Dit kan prima samengaan, maar dit college lijkt die keuze niet te durven maken, namelijk door de fiets en het OV centraal te stellen in plaats van de auto. En we zien ook in de praktijk hoe het nu al mis gaat. Inwoners in het Damcentrum luiden de noodklok als het gaat om hun gezonde leefomgeving en diverse wijken in onze gemeente zijn op bepaalde momenten in de week onbereikbaar. Het uitvoeringsprogramma geeft op deze vragen geen antwoord. De inzet is vooral gericht op parkeerregulering, mobiliteitsmaatregelen, mobiliteitstransitie en verkeersmanagement én handhaving. Maar het ‘hoe precies’, wordt niet concreet gemaakt in het uitvoeringsprogramma. Als we echt duurzame keuzes willen maken, moeten we het taboe op het ‘makkelijke’ autogebruik durven doorbreken. Anders werken de door het college gepresenteerde duurzame keuzes vooral als symptoombestrijding in plaats van de daadwerkelijke oorzaak aan te pakken.

Wanneer doorbreken we het taboe?
De PvdA geeft al jaren hun visie op verkeer en parkeerregulering. Die visie lijkt voor sommige partijen taboe. Tegelijkertijd zien we grote uitdagingen ontstaan als het gaat om de parkeerdruk en de verkeers- en vervoersbewegingen in onze gemeente. Hier worden geen duurzame oplossingen tegenover gezet. We hoeven de auto in onze gemeente niet te weren. Maar het autogebruik onbeperkt blijven faciliteren, is niet meer van deze tijd. Er zijn goede en duurzame alternatieven waarmee we onze gemeente beter bereikbaar en toegankelijk kunnen maken. De gemeenten om ons heen durven daar keuzes in te maken, zoals het invoeren van betaald parkeren. Leidschendam-Voorburg beweegt daarin niet mee. Er zijn partijen in de gemeenteraad die het taboe in stand houden, zelfs tot een motie waarin wordt gesteld dat “betaald parkeren nooit wordt ingevoerd in onze gemeente” aan toe. Tegelijkertijd hoor je diezelfde partijen het hardst over de parkeerdruk, de bereikbaarheid en leefbaarheid in onze gemeente. Wanneer doorbreken we dit taboe? De druk op onze gemeente om al deze auto’s op te vangen, wordt steeds groter. En dat heeft effect op de leefbaarheid van onze wijken en het woongenot van onze inwoners. Tijd voor écht duurzame keuzes.

Sangita Paltansing

“Gelijke kansen voor iedereen, nu en in de toekomst!”  Ik ben Sangita Paltansing, raadslid voor de PvdA sinds de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. Daarvoor was ik actief binnen het bestuur van de PvdA Leidschendam – Voorburg als algemeen bestuurslid. Namens de PvdA-fractie ben ik ook lid van het Presidium. In het dagelijks leven werk ik

Meer over Sangita Paltansing